Flag Counter

Sabtu, 21 Juni 2014

Pantun Banjar cinta kasih jenaka




Hallo sobat pembaca semua...terutama bubuhan banjar. Apa habar semuanya?Saya  mau berbagi posting pantun berbahasa banjar. Tapi..ini pantun menggunakan bahasa banjar versi Tembilahan. Jadi, bagi bubuhan yang merasa aneh atau merasa asing bahasa banjar yang saya gunakan ini, saya mohon maklum. Saya hanya keturunan banjar yang dulunya nenek moyang merantau dan menetap di Tembilahan.

BERBALAS PANTUN CINTA KAKANAKAN BANJAR
By Salasiah
Nyaman banar kulak sukun
Apa lagi dicampur awan nangka
Ading boleh kah abang batakun?
Naran ading sabujurnya siapa?

Dasar pang nyaman kulak sukun
Asal jangan dicampur wan uyah
Silahkan mun abang handak betakun
Sebujurnya naran aku salasiah

Meulah tapai pasti beragi
Tapai pulut selalu ditampa
Nah abang betakun lagi
Naran panggilan ading pank  siapa?

Meandak tapai di atas tangkun
Tangkun bukan sagan meandak jidar
Bang jangan talalu banyak takun
Kaina jadi muar aku mandangar

Menjuluk buah si buah kuini
Kuini gugur tatancap di paku
Jangan talalu sombong jadi bebini
Kalu ae kaina kadak laku

Hati-hati bajajak mun banyak paku
Apalagi licin bisa tagalincir
Nyaman muha nyambet kadak laku
Sambet haja abang yang telah menaksir

Amun takutan kalo tagalincir
Bagamat bajalan meumpati humbaya
Kalo abang bujuran menaksir
Hakun leh ading manarimanya?

Malukis di kanfas di tangah kota
Yang dilukis gedung babaris-baris
Jangan talalu lakas menyatakan cinta
Amun ditolak kalo manangis.

Banyak gedung babaris-baris
Dihitung ternyata jumlahnya lapan
Beh, kayapang abang manangis
Pepalingan GALAU batangah malaman

2 komentar: